tisdag 24 februari 2009

Bra eller dåligt?

Saker som händer mig mycket mer frekvent än för andra är att låsa mig ute. Jag bor i en lägenhet vars ytterdörr alltid går i lås och jag har ångest varje morgon när jag stänger dörren för att jag ska glömma mina nycklar innanför. Naturligtsvis händer detta mig en kväll klockan halv 10. Jag skulle ut och ta ut lite cash innan shoppingcentret med den närmaste bankomaten stänger. Småstressad slänger jag på mig min kappa och kreditkort och stänger dörren. Ungefär samma sekund som jag hör låset smälla igen inser jag att nycklarna ligger innanför dörren - tillsammans med min mobiltelefon med nummer till folk jag har spritt mina extra nycklar till.
Så, då är det bara att gå till vakten vid grinden och fråga vad han kan göra för att jag inte ska tillbringa natten på gatan. Inga konstigheter säger han - vi ringer larmcentralen så får de skicka över en låssmed. "Skit" tänkte jag - hur ska jag förklara för min landlord att jag har brutit loss låset och bytt ut den - och hur mycket kostar ett nytt säkerhetslås i Kina?

Till min lägenhet kommer en kille som ser ut som en måltid ifrån en luffare på skrutig moppe. Han tar fram ett gammal penskrin med lite pinnar i och DYRKAR upp min säkerhetsdörr! Det hela är över på 5 minuter, jag blev 80 spänn fattigare och allt jag fick var att visa mitt pass, ett kvitto och det här proffesionella visitkortet till killen.
När vakten, som var med hela tiden, såg att jag verkade lite tveksam till att få min dörr uppdyrkad av en okänd snubbe så försöker han lugna mig genom att säga: "Det är ingen fara - han kommer ifrån låsfabriken".


Så allt som allt - jag slapp sover på gatan, men frågan är hur lugnt jag kan sova med vetskapen att det finns killar där ute som dyrka upp mitt lås på mindre tid än det tar mig att kissa.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Assa 2000??

Elina Jonsson sa...

gillar att du håller visitkortet med rödlackerade naglar. stylish..!

Elina Jonsson sa...

btw så vet jag numera av egen erfarenhet att man även kan låsa sig inne...