söndag 28 juni 2009

Konceptet av ett hem

Det kommenteras för lite här på bloggen på sistone, så jag tänkte lösa problemet genom att visa lite hur jag bo. Så kära vänner, överös mig med lovord för min lägenhet eller förmana mig över min slarvighet.

Notera även bristen på fina tavlor och foton på er kära vänner på väggarna, något att tänka på inför nästa födelsedag kanske?

Utsikten från min balkong över innergården. Man skymtar utemöblerna som jag fick av min landlord innan sommaren. Utetemperaturen just nu är 35 grader i skuggan - de används inte.

Orkideer är väldigt billigt i Kina och jag känner mig väldigt vuxen när de står hemma hos mig. Speciellt när de står på ett matbord som fullkomligt skriker värdekonservativism. Kristallkronan i bakgrunden gör inte saker och ting bättre.

En av många perks att bo i Kina - billiga DVD:er. 3-10 spänn beroende på kvalitet. Speciellt billiga blir dem när någon kompis flyttar och dumpar sin samling hos dig (den stora HM-påsen). Varför min hårspray står där den står är ett frågetecken även för mig.

TV och ljudsystem som hör till en sådan samling DVD:er. Carl är lycklig och jag undrar varför det finns folk som lägger ned så mycket pengar i lite elektronik. Däremot är jag väldigt nöjd med DVD-spelaren. Den kommer ihåg var i CD:n man var när man tog ut skivan, så när man stoppar i den igen nästa gång så startar den att spela på exakt samma sekund. Skit va långt i tekniken mänskligheten har kommit.

Calles rum, här sitter han och pluggar, surfar och läser i soffan. Soffan är även en bäddsoffa, för 2 korta och smala asiater eller en lång och tjock västerlänning.

Köket, notera att min landlord har behållit skyddsplasten på köksfläkten, men skurit ut ett hål i plasten för att visa upp att det minsann är en Siemens-fläkt. Notera även vattenbehållaren i bakgrunden - so american office. Det ni ser under spisen med handdukar framför är ingen ugn ( vilket jag trodde i säkert 6 månader innan jag faktiskt öppnade luckan) utan en desinficeringsmaskin! Nu är det förvaring för mitt ikea-knäckebröd (ni vet sådana stora runda kakor av knäckebröd som bara gamlingar köper i Sverige men som man plötsligt tycker är livsnödvändigt när man flyttar utomlands).

Till sist en bild på mitt soffbord. Jag har precis städat undan alla böcker som låg här under innan. Sakerna på bilden är alla väldigt typiska för mitt liv i Kina. Den lilla runda blå dosan är myggmedel, den lilla röda svampen är något jag spontanköpte till Carl på Fakemarknaden när jag var uttråkad, handdesinficering med Aloe vera, den rosa fluffiga saken i mitten är ett fodral som man kan ha runt näsdukspaketet (sjukt fula rosa volanger). Kakor är min nya obsession, torra ska de vara, biscottis och butter short cake ser ni på bilden.

2 kommentarer:

Jens sa...

Jag förstår det som att Calle sover på bäddsoffan i sitt rum.

Unknown sa...

det kommenteras för lite för att du skriver för lite!
Men you asked for it...
1 Köp en stol till Calle, han kan väl inte sitta på den där låtsasstolen och plugga? Vill du ha en pojkvän med puckelrygg vid 35? (vet ju att ni kommer vara gifta då)
2. För guds skull! Använd decinficeringsmaskinen!! Tillfredsställelse och lyx på hög nivå! Diskmaskin, vad är det? Decinfektion = perfektion!
3. Byt städerska och dra av skyddsplasten.
4. Götta dig åt att du bor i en lägenhet utan ikeamöbler och som är större än 30kvadrat!
puss vännen!