tisdag 9 juni 2009

Valet och kvalet

Jag är tillbaka i ett regnigt och jävligt grått Wuxi efter att haft drömsemestern med goda vänner, godare mat och spektakulära minnen. Men innan jag skryter mer om det så måste jag bara få kommentera EU-valet lite grann.

Jag har aldrig riktigt förstått folk som inte röstar, det är en av de få meningsfulla jippon som Sverige har. Själv röstade för flera veckor sedan och jag har aldrig tyckt att vad man röstar är en så privat grej. Mina politiska åsikter är en del av mig och vad jag står för och om jag inte kan berätta stolt vad jag röstade på visar att jag inte heller kan stå för det jag tror på.

Jag röstade på Piratpartiet, och om jag inte hade bott i Kina hade rösten istället lagts på FI. There you have it Vänner - inga konstigheter.

Att rösta på Piratpartiet som ytterst verkar för integritetsfrågor och fritt internet var självklart när jag lever i ett land som övervakar, blockerar och filtrerar det största kunskapsspridnings maskineriet mänskligheten har åstadkommit. Jag måste skriva dessa rader till er via en SSH-tunnel via LTH, jag får påminnelser om att jag spenderat så och så många minuter och laddat ned så och många Mbit från internet varje gång jag skriver in en internetaddress. Då och då blockeras wikipedia, youtube och blogger bara för att någon i Beijing kände för det. Internet är det största demokratispridaren i länder utan yttrandefrihet - att demokratiska förkämpar som Sverige jobbar aktivt mot detta verktyg är en skymf för allt snack om mänskliga rättigheter. The great firewall of China är inte svår att komma runt, men det finns där som en mörk skugga dagligen.

Att folk blir förvånade när de hör att jag sympatiserar med FI är bara bisarrt. Jag kommer att alltid att få jobba hårdare och bättre än resten, inte bara för att jag är invandrare men även för att jag saknar en dong mellan benen. Att män kvoterar in män och motarbetar jämnlikhet är en del av spelet, det är ett sätt att behålla competitive advantage som det så fint heter i business. Jag tycker inte synd om mig eller kvinnor, jag hatar kvinnor som inte tror på feminisimen för att den tydligen förbjuder dem att gå i högklackat. Då har man liksom inte fattat ett shmack och de kan lika gärna gå och dö i en fallolycka på sina höga skor. Inga klackar i världen hjälper mot dåligt självförtroende eller idioti. Tillbaka till poängen - ska män få spela dirty så får väl även jag spela dirty med lite lagstiftad kvotering (eller kalla det viktning om det känns bättre). Om män ska dra upp massa medikora människor med en vagina för att döda kvotering, så tycker jag att vi tvingar dem att stå vid sitt val.

Sen kan man ju ha åsikter om mina medröstande för partierna PP och FI, men ärligt talat, jag har inte mycket till övers för miljöpartister och socialdemokrater heller - för att inte tala om borgare.

Men idag är jag stolt över mina kära Lundensare. Att andelen som röstade för PP var abnormt hög speciellt i Delphi, att många män och kvinnor röstade för FI och att Miljöpartiets siffor var bäst i Lund av alla städer i Sverige. Jag är även stolt Lund var top 10 när det gäller valdeltagande.

Det var allt, nu har ni slösat 5 minuter på att läsa mig raljera politik.

Inga kommentarer: