torsdag 23 juli 2009

En faktabaserat sätt att se världen

Calle och jag är ense och oense om väldigt månbga olika saker, men vi är rörande överrens om att vi hatar folk som "tror" mer än de "vet".

Titta på Hans Roslings föredrag som finns på den svenska ordförandeskapets hemsida. De som har följt hans tidigare föredrag kommer att känna igen sig, men det är fortfarande fantastiskt mycket bättre än allt annat.

Jag är så trött på föredragshållare som under 45 minuter använder sig av retoriska fyrverkerier för att ensidigt förklara hur världen står till. Världen, världens länder är komplexa, det finns mer än 2 sidor av myntet. Och hittills är det bara Rosling som är angelägen att titta på många aspekter av samma information, som ger nyanserade tankar och fakta. Och han tror inte att världen blir bättre, han VET - baserat på logiskt resonemang och statistik.

Skit i Fredrik Hären, skit i Ola Wong, skit i Muhammed Oman, skit i alla proffstyckare, för de tycker och tror och anser. De vet inte.

Update: Naturligtvis fick jag själv tipset om videon av fina Elina, alltid insatt, alltid passionerd.

5 kommentarer:

Jens sa...

"Calle och jag är ense och oense om väldigt månbga olika saker"
No shit.

Är inte en del av de saker ni är oense saker ni tror och inte vet?

yix sa...

Nej, då använder vi oss av termer så som "jag känner".

Unknown sa...

Man får tro, man får gissa vilt, man får ha fruktansvärt fel, man får göra bort sig inför alla sina vänner. Men om man ska hålla föredrag och/eller skriva en bok, då ska man gärna ha lite mer att backa upp sin tes med än "Jag tror ..." och några exempel.

Unknown sa...

Man får tro, man får gissa vilt, man får ha fruktansvärt fel, man får göra bort sig inför alla sina vänner. Men om man ska hålla föredrag och/eller skriva en bok, då ska man gärna ha lite mer att backa upp sin tes med än "Jag tror ..." och några exempel.

Jens sa...

Var det en pik?