onsdag 14 december 2011

Lucka 19 - Det här med att ge...

För några år sedan fick jag en väldigt fin julklapp av en när och kär vän. Inga namn nämda men än så länge har jag nämligen inte fått själva presenten. Jag skulle nämligen få en viss summa donerat i mitt namn till en valfri hjälporganisation eller annat gott. Presentgivaren i fråga ansåg väl antingen att jag behövde en karma-boost eller att jag behövde lite moraliskbättring.

Vilket fall, jag funderade länge och väl, för ärligt, hur fasiken väljer man mellan att rena vatten till flyktingar, eller vaccinerar barn mot mässing eller malariamedicin eller för delen mat till svältanande barn? Det är ju nästan omoraliskt att ens göra ett sådant val. Så jag beslutade mig för att använda pengarna till micrkrediter. Bland annat www.kiva.org är ett väldigt bra sida för sådana projekt och egentligen så finns det ingen anledning att inte göra det. Men sen kom det lite skandaler kring microfinans och gamle Yunus hamnade i blåsväder i Bangladesh, ja, då sa min vän att det var nog bäst att inte lägga alla äggen i samma korg (vilket när man tänker efter är en oxymoron). Vilket fall efter många om och men så har jag för mig att den presenten fortfarande inte är given.

Vilket fall, här är 2 bra ställen att lägga pengarna mr G.
1. Läkare utan gränser -
MSFi min åsikt måste vara den mest proffsiga och bad ass organisationen ute på fält. Extra eloge för att de är en av de få organisationer som regelbundet reflekterar över vad de gör, med vilka medel och vilka konsekvenser som uppstår av deras agerande. Johnny Boy som arbetar väldigt mycket i Afrika säger att ute på fältet så är alla rörande överrens om att Medicins sans Frontiers är en av de mest uppskattade och effektiva orangisationerna. Och jag litar på Johnny Boy. Men Anna B, du kan väl lämna en kommentar om hur du ser på dem? Dessutom så är jag mäkta imponerad av att de vågar erkänna att de inte kan hjälpa så många eller de som mest behöver hjälp.

2. Kiva.org -
Har redan nämt dem, men det är värt att nämn att Kiva själva är inte någon mikrofinans-institution, utan de väljer ut ett antal ute på fält att samarbeta med och man som donator/långivare kan gå via dem på ett väldigt smidigt sätt hitta och stödja projekt och lån runt om i världen.
Man kan välja hur mycket man vill låna ut, minsta belopp är 25USD (vilket i dagens valuta är typ inga pengar alls), man går in på sidan, väljer ett projekt genom att filtera enligt sina önskemål, typ - jag vill stödja kvinnor i Pakistan. Kan får en liten kort berättelse vad låntagarna vill ha pengarna till, avbetalningsplanen och hur stor risken är att lånet kommer att betalas tillbaka och om låntagaren har lånat innan. Sen kan välja att stödja hela lånet eller bara en del av lånet. Alla transaktioner sker smidigt och lätt via Paypal.


3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA, underbart, uttalar jag mig som en expert här alltså?! Vem kan inte gilla MSF? Jag tycker de är klockrena så klart och kan tänka mig att de mesta av pengarna verkligen kommer fram och används på bästa sätt. Men de jobbar ju inte långsiktigt med sjukvård - alltså, de ägnar ju sig inte åt att bygga upp några instruktioner etc, och jag är inte säker på om de "tränar" lokal personal, etc. Nackdelen OCH fördelen med MSF är att de sticker så fort de ej behövs. De är alltså strictly humanitarian skulle jag vilja säga, och en viktig aktör inom den debatten så klart. En säker investering från humanitärt perspektiv alltså. Tycker jag. God jul!

Anonym sa...

Oj, jag menade "institutioner" i mitt inlägg, inte instruktioner....

Johan W sa...

Johnny Boy har rätt. Médecins Sans Frontières utgår från helt riktiga principer även om det utsätter deras läkare för större risker. Steget längre går Médecins du Monde som grundades av Bernard Kouchner sedan han hoppat av MSF för han menade att de hade gjort avsteg från sin princip om vittnesmål. Bernard var f.ö. medgrundare till MSF. Alltså, Médecins du Monde, en organisation värd att stödja.