fredag 23 december 2011

Lucka Dagen före dagen - Vad skriver man om nu?

Jaha, näst sista luckan. Jag har nog planerat för lucka julafton redan. Den är färdigskriven, den ligger på ett schemalagt inlägg, publiceras imorgon klockan lunchtid kinesiskt tid så att ni har det lagom tills ni vaknar. Imorgon ska det firas julafton med gamla vänner (Anton) och nya vänner (egentligen mest nya vänners flickvänner). Jag sitter här på kontoret och spelar Johannes jullista på högsta volym för att sprida lite Julstämning. Det är Annual Dinner kl 4, så egentligen borde jag bara sitta av tiden och rulla tummarna. Men eftersom lagens all jävlighet så har de 2 sista dagarna varit sjukt stressande. Jag menar, allt skit som kan hända händer ju nu i sista sekunden. Snart ska jag sticka till en leverantör så jag ser fram emot minst 2 timmar på ett iskallt fabriksgolv.

Idag ville jag bara slänga in den här roliga reklamen som UNICEF Sverige har tagit fram - Jultomten hatar fattiga barn,  "I don't do poor countries!". Hysteriskt kul och jag kommer nog att plåga mina vänner de närmaste dagarna med den one-linern.


Och när man ser hur mycket det skulle kosta att ge många barn poolio vaccin eller hiv-tester eller näringspulver - ja det får fan tom taxikostnaden här i Shangers att kännas dyr. Under den här julkalendern har jag gett en hel del länkar till hur man kan ge till välgörenhet och visst det är lite moraliskt nedvärderande och det kanske mer återspeglar min egna svarta själ eller mina egna dåliga samvete. Man kan ha åsikter om det här med välgörenhet och dess effektivitet eller syfte och baktanke, men i grund och botten handlar det om att vi har så mycket mer och de har så mycket mindre och förtjänar inte alla människor lite hjälp då och då? Så nu när man ska få massor a dyra julklappar, äta flådigt mycket mat och sedan gå ut och bränna av massa pengar på hemvändarutgången på juldagen eller på nyårsafton- då är mitt förslag att ni alla ger något iår. Inte till någon ni känner eller gillar eller ens vet om, men ge för att inse för jävla bra vi alla har det. Ett förslag är att ge lika mycket som din spritnota blir på juldagen. 

Om du är Miriam - ja, då snackar vi minst 10000 vattenreningstabletter. Elin, skulle ta det lite lugnare och eftersom hon redan jobbar inom läkemedelsbranchen så hon borde vara 300 doser poliovaccin. Gys däremot, vet vi ju hur det hela kommer att gå till och han bör vara minst ett skolpaket för ett 40 tal barn.
Jag då? Well, det hela beror på hur nyårsafton kommer att se ut. Men om jag känner de jag ska ut med så snackar vi alla fall en vattenpump för Calle och mig.

Kan ni inte slänga in en kommentar - vilken gåva är ni?

Inga kommentarer: