måndag 5 december 2011

Lucka 5 - jag behöver ju inte ens kolla datumet när jag signerar saker, vet ju redan vilken dag det är. Praktiskt.

Så måndag morgon. Sitter med ett stort jävla glas med kaffe, japp muggen kändes för fjuttigt i morse. Vi snackar det stora badass-latte-muggen. Kaffet smakar skit, Zoegas mellanrosten är slut och Ayi:arna har varit resourceful och gått och köpt expressokaffe som de nu använder som bryggkaffe. Det är svagt kaffe och inte särskilt gott. Dyrt är det också. Om någon är på väg til Shanghai, våga inte komma hit och vilja träffa mig utan att ha med sig några paket kaffe. Jag betalar fina pengar till den som kan förse mig med lite Zoegas. Ikea är ju värdelöst nuförtiden, bara Ikeakaffe och det är för fan Löfbergs Lila in disguise.

Så med tanke på mitt fina humör idag på morgonen samt att jag egentligen borde sitta och läsa igenom ett kontrakt såtänkte jag att vi skulle förstöra er dag idag också. Måndag liksom. Jag läste en op-ed kolumn på New York Times förra måndagen och jag mååde fan fysikt dåligt fram tills fyllan på tisdagkväll. Nicholas D. Kristof har varit korre för NYT och har generellt ett CV som får vem som helst att tvivla på sig själv existensiellt. Han har skrivit åtskilligt om Asien, Afrika och framförallt trafficking och den moderna slavhandeln. Jag läste om en kvinna i Cambodja som försöker frita SMÅBARN från bordeller, dit de har blivit sålda av sina egna föräldrar eller som traffickingoffer. Vi snackar 6-åringar som säljs till pedofiler. Bara nu när ska länka till de här artiklarna så mår jag dåligt, det kryper i skinet på mig. Jag får tårar i ögonen. Jag känner att vilka problem du själv personligen brottas med eller anser dig orättvist behandlad, vad det bleknar i jämnförelse med dessa flickor.

FN uppskattar att mer än 12 miljoner människor världen över är offer för vad som defineras som slaveri, alltså att man hålls mot sin vilja för ett utföra ett jobb där man inte blir betald. Av dessa är ca 2,4 miljoner unga flickor och barn traffickingoffer. 40-50% av alla världens slavar är barn under 18 år, de flesta här i Asien. 

Så nu dessa juletider, tänk på dessa barn, dessa slavar och hur jävla bra man själv har det i jämnförelse. Vad som gör mig förbannad är att jag har googlat runt för att se vad jag själv kan göra för att stödja kampen mot det moderna slaveriet och mot mänsklig trafficking, och ärligt så hittar jag inget speciellt. Har ni några tips? Jag har mest lust att köpa en bajonett och långsamt skära sönder bordellägarna i ovannämda artiklar. 

1 kommentar:

Johan W sa...

Sjyst att du också läser Nicholas Kristof, har följt honom i några år. Jag blir istället väldigt uppmuntrad av att det finns sådana som honom som hjälper till att gräva och lyfta fram så viktiga frågor. Barn som säljs av sina föräldrar har nog tyvärr alltid förekommit men ju mer vi uppmärksammar fenomenet desto bättre kan det motarbetas. Tror jag.

En gammal god vän till mig arbetar aktivt med snarlika frågor inom FN http://www.stoprapenow.org/take-action/ Där har du några praktiska sätt att engagera dig. Jag kan fråga honom om han kan tipsa om det mest effektiva sättet att engagera sig inom just barnslavhandel.

Gött att du ryter!